Moje zdrowie Młodość i uroda Zdrowie od kuchni

Nasza sonda

 TAK
 NIE

wyniki

Akademia Samego Zdrowia

Zapraszamy 28 października!

więcej


Piszcie do nas!

Nasz adres

Artykuły: Jedzenie na wzmocnienie

kategoria: Zdrowie od kuchni   |  autor: Kaja Tyzenhauz  

Twój organizm może skutecznie odeprzeć ataki grypy i przeziębienia. Broń do walki z nimi znajdziesz w swojej kuchni.

'

Kolorowa odporność


Świeże warzywa i owoce Wprowadź do diety czerwoną paprykę, chrzan i cytrusy. Zimą to najlepsze źródła witaminy C, która co prawda nie uchroni przed przeziębieniem, ale pomoże złagodzić jej objawy. Pamiętaj, by warzywa jeść na surowo, np. w sałatkach, bo wysoka temperatura niszczy kwas askorbinowy. Witamina C wspomaga także wchłanianie żelaza, które wzmacnia układ odpornościowy. Dla poprawienia kondycji organizmu warto pić mleczne koktajle, przygotowane z mrożonych truskawek, czarnych porzeczek czy malin, czyli owoców, które zawierają najwięcej witaminy C.

Zdrowa jak ryba


Tuńczyk To dobre źródło selenu, który uchroni Cię przed infekcjami, bo pobudza do działania układ odpornościowy. Siłą tuńczyka jest też wzmacniająca nasz organizm witamina E. Rybę tę jedz zwłaszcza wtedy, gdy dokucza Ci bolące gardło, bo selen łagodzi ból, a w połączeniu z witaminą E działa przeciwzapalnie. Taki duet pomaga także w walce z opryszczką. Zapobiega przekształceniu nieczynnej postaci tego wirusa w zakaźną.

Orientalny lekarz


Imbir Korzeń imbiru wzmacnia odporność i ma działanie przeciwzapalne oraz przeciwbólowe. Złagodzi nieprzyjemne objawy przeziębienia i grypy, np. ból głowy czy gardła. Obierz go ze skórki, pokrój w drobne kawałki i przypraw nim sałatkę, zupę lub sos. Możesz też zetrzeć go na drobnej tarce i dodać do herbaty lub ciepłej wody z miodem i cytryną. Taki napój pomoże udrożnić drogi oddechowe, a przy okazji nawilży śluzówkę nosa. To ważne w zimie, kiedy większość czasu spędzasz w ogrzewanych pomieszczeniach. Łatwo wtedy przesuszyć śluzówkę. Jeśli będziesz dużo pić, utrzymasz ją w dobrej kondycji, dzięki czemu powstrzymasz wirusy przed wtargnięciem do organizmu.

Ekspresowe wyleczenie


Wątróbka Porcja cielęcej wątróbki zawiera dzienną dawkę cynku, który ułatwia powrót do zdrowia, kiedy się przeziębisz. W USA przebadano grupę osób w początkowym stadium choroby. Ci, którzy regularnie przyjmowali cynk, wyleczyli się 3 dni wcześniej. Pierwiastek ten wzmacnia system immunologiczny. Jeśli regularnie jesz bogate w niego produkty, zmniejszasz ryzyko zachorowania o 45 proc. Unikaj alkoholu, papierosów, kawy i herbaty, bo zawarta w nich tanina może spowalniać jego wchłanianie cynku. Wątróbka to również duża porcja wzmacniającego organizm żelaza.

Pomarańczowe wsparcie


Bataty Nazywane są słodkimi ziemniakami, ale od zwykłego kartofla różnią się znacznie większą zawartością witamin. Za intensywną pomarańczową barwę batatów odpowiada beta-karoten, który organizm przekształca w pomocną w zwalczaniu przeziębienia i grypy witaminę A. Gdyby nie ona, transport komórek układu odpornościowego do dróg oddechowych byłby niemożliwy. Bardzo dobrym źródłem beta-karotenu są także marchew, szpinak i papryka. Bataty zawierają również sporo potasu, który pomoże, gdy podczas infekcji bolą mięśnie.

Ostra walka z chorobą


Cebula i czosnek Bezlitośnie niszczą bakterie. Cebula i czosnek działają wykrztuśnie, rozrzedzają wydzielinę z oskrzeli. Za silny, charakterystyczny zapach tych warzyw odpowiadają olejki eteryczne, ale to właśnie w nich znajduje się allicyna, która działa jak antybiotyk. Niszczy ją wysoka temperatura, więc cebulę i czosnek najlepiej jeść na surowo, np. w sałatkach. Warto skusić się na uodparniającą na grypę kanapkę. Wystarczy razowy chleb, odrobinę bogatego w witaminę A masła i posiekane dwa ząbki czosnku.


Najnowszy numer

Najnowszy numer

Hit na talerzu

Doktor fasolka szparagowa
Doktor fasolka szparagowa

W strąkach kryje się witaminowy koktajl, który nie tylko regeneruje nerwy i łagodzi objawy menopauzy, ale także zmniejsza ryzyko raka szyjki macicy.

więcej